سئو تکنیکال یا سئو فنی به فرآیندی گفته میشود که طی آن وبسایت شما از نظر فنی برای موتورهای جستجو بهینه سازی می شود. هدف از سئو تکنیکال این است که ربات های گوگل، به راحتی صفحات وبسایت شما را پیدا، خزش و ایندکس کنند. همچنین این کار به ربات های خزنده کمک میکند تا محتوای وب سایت شما را به درستی درک کنند و رتبهی آن را در نتایج جستجو سرپ به طور مناسب تعیین کنند.
چک لیست سئو تکنیکال ( سئو فنی سایت )
برای این که بتوانید سئو تکنیکال یا همان سئو فنی سایت را انجام بدهید نیاز به یک چک لیستی دارید که بتوانید تمام موارد را رعایت کنید ، این موارد که بر اساس الگوریتم گوگل می باشد تاثیر بسیار بر روی سئو سایت شما می گذارد
سرعت بارگذاری سایت در گوگل
سرعت بارگذاری وب سایت خود را بهینه کنید. از ابزار PageSpeed Insights گوگل برای بررسی سرعت بارگذاری وب سایت خود استفاده کنید. در واقع سرعت بارگذازی صفحات یکی از عوامل بسیار مهم در سئو بوده که باید در ابتدای کار به آن توجه ویژه ای شود. تصور کنید که شما به عنوان یک کاربر وارد وب سایتی می شوید که صفحات آن بسیار دیر لود می شوند، با چنین مشکلی از سایت بیرون آمده و به سراغ سایت دیگری می روید. این باعث شده تا نرخ پرش سایت افزایش پیدا کرده و یک امتیاز منفی برای سئو سایت باشد.
ریسپانسیو بودن ( واکنشگرا بودن )
وب سایت خود را برای نمایش صحیح در موبایل ها و سایر دستگاه ها بهینه کنید. از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل برای بررسی ریسپانسیو بودن وب سایت خود استفاده کنید. سایت باید علاوه بر نمایش در دستکاپ، بایستی در حالت موبایل نیز نمایش مناسبی داشته باشد که به آن ریسپانسیو می گویند. لازم است برای سئو تکنیکال به این مورد نیز توجه کنید.
نقشه سایت
یک نقشه سایت XML ایجاد کنید و آن را در Google Search Console ثبت کنید. مورد دیگری که برای سئوی تکنیکال سایت باید به آن توجه داشت، نقشه سایت یا sitemap است. در واقع با ایجاد این فایل برای سایت خود به گوگل کمک خواهید کرد تا بهتر و راحت تر سایت شما را پیدا کرده و در صفحات آن خزش کند. سایت مپ فایلی بوده که شامل تمامی آدرس صفحات سایت می شود. داشتن نقشه سایت بسیار مهم بوده و در سئو اهمیت بسزایی دارد.
نقشه سایت در زبان های برنامه نویسی و طراحی سایت متفاوت است که در وردپرس با افزونه های رنک مث و یوآست میتوان نقشه سایت را برای سایت ایجاد کرد. و در زبان های اختصاصی نیز طراح سایت یک بخشی را کد نویسی میکند که تمام صفحه های سایت در فایلی به اسم سایت مپ دخیره و با هر ایجاد صفحه داخل آن اضافه می شود.
فایل رباتس robots
از فایل robots.txt برای کنترل نحوه خزیدن وب سایت خود توسط موتورهای جستجو استفاده کنید. برای سئوی سایت ساخت فایل robots.txt بسیار مهم است. این فایل شامل دستورالعمل های لازم برای ربات گوگل می باشد. در واقع این فایل برای مدیریت بهتر فعالیت ربات های گوگل است. که داخل فایل رباتس میتوانید دسترسی بدهید یا دسترسی ربات گوگل را ببنید و بهترین بخش مهمی که باید داخل فایل رباتس قرار بگیرید سایت مپ (نقشه سایت ) می باشد که همانند تصویر زیر.
داده های ساختار یافته
از داده های ساختاریافته برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد محتوای صفحات وب سایت خود به موتورهای جستجو استفاده کنید. وجود داده های ساختار یافته کمک کرده تا ربات های گوگل بتوانند بهتر محتوا و موضوع سایت شما را درک کنند. داده های ساختار یافته که به آن ها استراکچر دیتا نیز گفته می شود، انواع مختلفی دارند که باید در مطلب جداگانه ای به آن ها بپردازیم. هر یک از این داده های ساختار یافته نقش مهمی را در سئو سایت و افزایش رتبه ایفا می کنند.
اسکیما مارکآپ چیست ؟
از Schema Markup برای علامت گذاری محتوای صفحات وب سایت خود استفاده کنید تا موتورهای جستجو به طور دقیق تر آن را درک کنند. به عبارت ساده می توان گفت که اسکیما نوعی زبان ساده بین شما و موتور جستجوگر به حساب می آید. شما با استفاده از schema می توانید سایت خود را نشانه گذاری کنید. این بخش به ربات های گوگل اجازه می دهد تا بتوانند در مورد محتوای اصلی وب سایت شما اطلاعات بیشتر و بهتری را کسب کنند. از این رو می توان نتیجه گرفت که استفاده از اسکیما تا چه حد در سئوی سایت قابل اهمیت است.
hreflang چیست ؟
از hreflang برای صفحات وب سایت خود که به زبان های مختلف هستند استفاده کنید. Hreflang یک تگ است که می توان با استفاده از آن به ربات های گوگل فهماند تا برخی صفحات را براساس موقعیت جغرافیایی به کاربران نشان دهند. این تگ را می توان ترکیبی از کدهای منطقه ای و کدهای زبان محسوب کرد. این تگ بیشتر برای سایت های چند زبانه مناسب بوده و می تواند تاثیر بسیار زیادی را در بهبود سئوی سایت داشته باشد. وجود این تگ باعث شده تا ربات های گوگل راحت تر بتوانند زبان اصلی سایت ما را تشخیص بدهند.
AMP (افزایش سرعت لود در موبایل)
از AMP برای صفحات وب سایت خود که برای موبایل ها بهینه سازی شده اند استفاده کنید. در واقع امپ باعث شده تا صفحات وب سایت شما در نسخه موبایل، با سرعت بسیار بیشتری لود شوند. استفاده از amp سبب شده تا سرعت سایت افزایش پیدا کند، کاربران تجربه بهتری از سایت شما داشته باشند، تبلیغات منعطف تری در سایت صورت گیرد و سایت رتبه بهتری را در موتورهای جستجو کسب کند.
PWA (اپلیکیشن تحت وب)
از PWA برای تبدیل وب سایت خود به یک برنامه موبایل استفاده کنید. از جمله بخش های مهم دیگر در سئو تکنیکال می توان به PWA اشاره کرد. Progressive Web App سایتی از که از فناوری های جدیدی استفاده می کند. در واقع PWA نوعی وب سایت بوده اما زمانی که وارد آن می شوید، انگار که وارد یک اپلیکیشن موبایل شده اید که به راحتی می توانید از قابلیت های آن استفاده کنید.
Canonicalization (خوردگی بین صفحات )
از Canonicalization برای حل مشکل محتوای تکراری در وب سایت خود استفاده کنید. تگ کنونیکال می تواند برای عدم مشاهده محتواهای تکراری توسط گوگل استفاده شود. در برخی اوقات ممکن است صفحات و محتواهای تکراری در سایت وجود داشته که گوگل به آن همه آن ها اعتبار داده باشد. در چنین شرایطی می توان با استفاده از تگ کنونیکال این مشکل را به راحتی حل کرد. کنیوکاله کنید. ک اپلیکیشن موبایل شده اید که به راحتی می توانید از قابلیت های حه 404 ببینند. پیدا کنید. است تا برای سئو تکنیکا
لینک های داخلی
از لینک های داخلی برای کمک به موتورهای جستجو در درک ساختار و محتوای وب سایت خود استفاده کنید. لینک های داخلی نقش مهمی را در سئوی سایت ایفا می کنند. شما با لینک سازی داخلی ارتباط را میان صفحات مختلف برقرار می کنید. این کار باعث افزایش رتبه سایت در گوگل می شود. لینک داخلی به معنی لینک دهی یکی از صفحات داخلی سایت به صفحه داخلی دیگر است که باید طبق الگو و اصول خاصی انجام شود.
لینک های خارجی
از وب سایت های معتبر و مرتبط با وب سایت خود لینک دریافت کنید. لینک خارجی نیز همانند لینک سازی خارجی ارزشمند است. با لینک سازی خارجی می توان اعتبار زیادی را به صفحات یک وب سایت افزود. به لینکی از از داخل سایت به سایت های خارجی داده می شود، لینک سازی خارجی گفته می شود. این اقدام نیز باید طبق قواعد و اصول خاصی انجام گیرد.
alt text ( متن کوتاه )
برای تصاویر وب سایت خود alt text توصیفی بنویسید. در سئو قرار دادن متن جایگزین یا همان alt text بسیار مهم است. با قرار دادن متن جایگزین برای عکس ها می توانید به گوگل کمک کنید تا بهتر محتوا و عکس های سایت های شما را بر اساس جستجو کاربران مشاهده کند. این بخش می تواند در ایجاد تجربه کاربری وب سایت نیز بسیار مفید باشد.
عنوان و توضیحات متا
برای صفحات وب سایت خود عنوان و توضیحات متا جذاب و توصیفی بنویسید. توضیحات متا همان متن هایی هستند که شما به صورت چند خطی در پیش نمایش وب سایت ها می بینید. بدون شک هرچه قدر این توضیحات کوتاه جذاب تر باشند، کاربر برای کلیک روی وب سایت شما ترغیب می شود. از این رو همیشه در نوشتن توضیحات متا مناسب و جذاب دقت کنید.
URL ها ( پیوند ها )
از URL های کوتاه، توصیفی و مرتبط با محتوای صفحات وب سایت خود استفاده کنید. به طور کلی url همان آدرس صفحات وب سایت است. لینک هایی که در زمان باز کردن یک صفحه می بینید، یو آر ال آن است. این بخش باید تا حد امکان کوتاه بوده و با موضوع اصلی سایت و صفحه مرتبط باشد. حتی بهتر است در اکثر مواقع کلمه کلیدی اصلی را برای آدرس صفحات استفاده کنید. هرچه قدر url کوتاه تر باشد، از نظر سئویی بهتر است.
Breadcrumbs ( مسیر متنی صفحه )
از Breadcrumbs برای کمک به کاربران در پیمایش وب سایت خود استفاده کنید. برد کرامپ یکی از فاکتورهای مهم تجربه کاربری سایت و سئو سایت است. برد کرامپ به معنی مسیر راهنما است که معمولا در اندازه کوچکی روی بخش بالایی صفحات نمایش داده می شود. برد کرامپ به کاربر نشان می دهد که دقیقا در چه بخشی از وب سایت قرار دارد.
ارور 404 Error
صفحات 404 وب سایت خود را به درستی مدیریت کنید. زمانی که صفحه ای از وب سایت حذف می شود، آن صفحه به 404 تغییر می کند. بدین معنا که قبلا در وب سایت صفحه ای با این آدرس وجود داشته اما از بین رفته است. زمانی که موتورهای جستجو با صفحات این چنینی مواجه شوند، خطای 404 را به شما نشان می دهند. این صفحات در سئوی سایت تاثیرات مخربی را به جای می گذارند. از این لازم است تا حتما این صفحات را از روش های مختلف از بین ببرید.
Redirect ریدایرکت
از Redirect ها به طور صحیح استفاده کنید. یکی دیگر از بخش های مهم سئو تکنیکال، ریدایرکت است. می توان گفت که ریدایرکت نقش مهمی را در سئوی سایت ایفا می کند. یک سایت شامل صفحات زیادی می شود که در برخی اوقات لازم است تا مسیر و ساختار آن ها را تغییر داد. کلیه تغییرات در صفحات و درست کردن مسیر آن ها به ریدایرکت درست و مدیریت آن بستگی دارد. از طریق ریدایرکت می توان کاری کرد که یک صفحه به صورت خودکار به صفحه ای که شما می خواهید، متصل شود. به طور مثال اگر صفحه ای 404 در سایت وجود داشته باشد، شما می توانید آن را روی صفحه اصلی ریدایرکت کنید تا کاربران بعد از کلیک صفحه اصلی را به جای صفحه 404 ببینند.
گزارش مشکلات سایت Log files
Log files وب سایت خود را به طور مرتب بررسی کنید تا از وجود مشکلاتی مانند خطاهای 404 و 500 آگاه شوید. مورد دیگری که باید در سئو تکنیکال به آن توجه ویژه ای شود، Log files یا لاگ فایل سرور است. این مورد نیز در سئو سایت بسیار مهم بوده و باید به آن پرداخته شود. شما می توانید از طریق لاگ فایل هر چیزی را که از سرور خارج شده یا وارد آن شده است را مشاهده کنید. به بیان دیگر شما با استفاده از لاگ فایل سرور می توانید به اطلاعات بیشتری در مورد سایت خود دسترسی پیدا کنید. دسترسی به این قابل سخت نبوده و مشاهده آن بسیار راحت است.
امنیت سایت Security
وب سایت خود را از نظر امنیتی به روز نگه دارید. بدون شک امنیت یکی از فاکتورهای مهم در سئو تکنیکال است. در واقع اگر شما ماه ها و سال ها برای یک وب سایت و سئوی آن زحمت بکشید اما به فاکتورهای امنیتی توجه نکنید، زحمت های خود را به هدر داده اید. وب سایت ها همیشه در معرض هک و خطرات دیگر قرار دارند. اما خوشبختانه افزونه ها یا همان پلاگین های امنیتی مختلف می توانند امنیت وب سایت را تضمین کنند. از این رو لازم است تا برای سئو تکنیکال وب سایت مسائل سکوریتی یا همان امنیتی مورد توجه قرار گرفته و به آن توجه ویژه ای شود. در حال حاضر افزونه های بسیار عالی برای حفظ امنیت سایت وجود دارند که می توانید با توجه به وب سایت خود از آن ها استفاده کنید.
سخن آخر
سئو تکنیکال یکی از مهم ترین بخش های سئو بوده که به قسمت های فنی سایت مربوط می شود. در واقع برای بهینه سازی سایت لازم است تا در ابتدا روی سئو تکنیکال سایت کار شود. این نوع سئو شامل موارد بیشماری است که هر یک نقش مهمی را در بهینه سازی سایت ایفا می کنند. در این مطلب تک تک بخش های سئو تکنیکال را نام برده و به طور کامل در مورد آن توضیح دادیم. برای آموزش های بیشتر با تیم سئو سیار همراه باشید.